Öka dina AdSense-intäkter

Som affiliate är det viktigt att alltid testa sig fram och optimera sina annonser för att se vilka kombinationer som funkar bäst. Det gäller oavsett om du använder banners, textlänkar, AdSense – eller kanske alla tidigare nämnda.

Som affiliate är det viktigt att alltid testa sig fram och optimera sina annonser för att se vilka kombinationer som funkar bäst. Det gäller oavsett om du använder banners, textlänkar, AdSense – eller kanske alla tidigare nämnda.

Om du driver en webbplats med Google AdSense så kan även mindre justeringar innebära stora skillnader i intäkter. Var du placerar dina annonser har stor påverkan på hur många som klickar sig vidare och därmed också hur mycket pengar du tjänar.

Det är dock inte bara placeringen som är viktig, utan även vilken annonstyp du använder. Genom att byta till ett annat annonsformat kan du alltså öka dina intäkter dramatiskt.

Vi har tidigare skrivit om Googles nydesignade AdSense-annonser som efter Googles egna tester visat sig vara betydligt effektivare än tidigare format.

Kolla gärna in Googles film om att gå över till högpresterande annonsenheter:

Ny design på AdSense-annonser

Google uppdaterar designen på tre av sina annonsstorlekar för ”AdSense for content”.

Google uppdaterar designen på tre av sina annonsstorlekar för ”AdSense for content”. Genom ett antal mindre grafiska förändringar så har Googles egna tester visat att de nya formaten är effektivare än de tidigare versionerna.

De annonser som omfattas av denna uppdatering är:

  • Leaderboards (728×90 px): rubrik, beskrivning och länk ligger nu på samma rad
  • Medium och stora rektanglar (300×250, 336×280): länken ligger nu på samma rad som rubriken

Ny design på AdSense-annonser

Mer om uppdateringen finns i Inside AdSense Blog.